lördag 23 juli 2011

Norge

Det är för stort och svårt att blogga om Norge idag, ändå känns det som behovet finns. Har läst och läst och läst. Förutom det ofattbart hemska i att så många barn och ungdomar förlorat livet så är det mycket andra tankar som snurrar.

Det gnager i mig att det känns så mycket mer när det händer nära än om det händer långt bort. Är det för att jag identifierar mig mer med en norsk människa än med någon vars "kultur" jag inte delar*? Om jag har gråtit över både svältkatastrofen på Afrikas horn och terrorattacken i Norge - är jag en bättre människa då? Måste vi känna medlidande med alla människor i nöd, eller är vi eurocentriska om vi sörjer mer nu än vid terrordåd i andra världsdelar än vår?

Jo, det är hemskare när det är närmare - men vad det beror på vet jag inte. Kanske för att det känns som om det kunde varit här, det kunde varit vi. Kanske på grund av detta jävla "vi och dom"-tänk som är så inpräntat i oss på så många sätt.

Något annat jag tänkt mycket på är medierapporteringen. Det skrivs på twitter om att pappersversionerna av DN och SvD idag har analyser om Al Qaida. Framsidan av engelska The Sun pekar också ut islamistiska terrororganisationer. Många var snabba med att peka ut vem som låg bakom detta - innan vi visste nånting alls. Är medias uppgift att analysera eller rapportera i ett sånt här läge? Och som vanligt är det tydligen inte terror om det inte är en islamistisk organisation - då är det "en ensam galning". Vad är egentligen definitionen av terrorism, och på vilka sätt är det som skett INTE terrorism?

Det här blir osammanhängande och långt. Jag avlutar med några tweets som jag tycker summerat det hela väldigt bra:

ragholmas: G.W. Bush, 9/11: "We're gonna hunt you down." Stoltenberg, 22/7: "We will retaliate with more democracy". I'm proud to be Norwegian.

PeterIlli: Kanske ökar det skedda förståelsen för de människor som flyr länder där gårdagens händelser är rutinmässig regeringspolitik.

Muslimerican: I grieve for the victims in #Norway. At the same time, I am relieved that others will not be attacked for sharing the attacker's religion.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar