lördag 23 juli 2011

Hur en går från svart till rött hår

Okej. Jag googlade som faaan innan jag avfärgade och färgade om håret, och hade stor hjälp av de bloggar/forum jag läste så tänkte dela med mig.

Har färgat håret svart i ca 6 år och blev plötsligt (alltså i förrgår, haha) sugen på rött. Jag körde på budgetvarianten, dvs att göra det själv. Avfärgade håret med L'oreals avfärgning (maximum blonde). Jag har lång lugg med sidecuts och kortare där bak. Vet inte om det beror på att luggen är färgad jättemånga gånger jämfört med sidecutsen men avfärgningen tog väldigt olika. I mina kortare partier blev det vitt och ljusorange, i luggen var det nån slags mörkbrun. Jag hade kvar avfärgning i flaskan så körde en andra gång på de mörka partierna. Fortfarande mörkare än resten av håret, men vågade inte ta i mer då håret kändes väldigt strävt.

Dagen efter färgade jag med Schwarzkopfs ”Intensiv röd”. Mitt hår har många olika röda nyanser men jag är ändå nöjd med hur det blev. Här är hela förloppet:

how to make a gif
How to make a gif

Ett annat tips är: om du vet vilken färg du ska ha efter avfärgningen - KÖP DEN DIREKT. Så slipper du ikläda dig turban och skamset knalla iväg till affären som vissa andra behövde göra...

Det som kanske ska nämnas (som jag själv hade missat) är att tydligen tvättas rött ur snabbare än annan hårfärg. Så även om man kör budget får man vara beredd på att köpa fler produkter än bara färgen. Därför har jag beställt Revlon nutri color creme, en hårinpackning som typ alla rekommenderar eftersom den återger håret lyster och färg. Jag satsade på färgen fire red, återkommer med recension av denna...

2 kommentarer:


  1. My sweet friend, I translated your blog, very nice and interesting you site.
    When you want to take refuge in good ballads of yesterday, today and forever in all languages and genres I invite you to visit my blog and listen me.
    From this Saturday July 23 th I pay tribute to music of Scandinavia.
    I am a broadcaster of Argentina.
    Best regards from Rosario-Argentina
    Albert.

    SvaraRadera
  2. Hejsan,jag är precis i dom tankarna nu,jag har färgat svart i flera år och vill nu ha rött..;))
    Så dina bilder hjälpte mig och tack för tipsen..

    Kram/Annelie

    SvaraRadera