fredag 15 juli 2011

En blivande samhälls- och kulturanalytiker drömmer...

Den klassiska frågan efter att en sagt att en läser SKA är: "Vad blir man då??". Det är alltid lika svårt att svara på för grejen är att man inte får en yrkesexamen på samma sätt som en ekonom eller en socionom. Vi blir ju samhälls-och kulturanalytiker och då kan man bli lite vad som helst. Många möjligheter helt enkelt! Vilket ju ibland kan leda till viss framtidsångest... Vi blir bra utredare, men vad gör egentligen en sådan och vart kan man jobba, frågar folk? Jag vet inte mycket mer än att jag vill arbeta med min hjärtefråga: jämlikhet. Så här kommer i alla fall 3 av mina drömjobb (utan inbördes ordning):

1. Utredare/utvecklare på Brottsförebyggande rådet (BRÅ). BRÅ arbetar på uppdrag av regeringen och "Utvärderingsenheten har till uppgift att utvärdera effekterna av olika politiskt beslutade reformer eller förändringar av annat slag inom rättsväsendets verksamhet." Där skulle jag vilja utvärdera till exempel polisens jämställdhets- och mångfaldsarbete, eller utvärdera reformer gällande hatbrott, trafficking och våld i nära relationer.

2. Ungdomsstyrelsen. En statlig myndighet som arbetar för att ungdomar ska få tillgång till inflytande och välfärd. Ungdomsstyrelsen tar fram fakta om ungdomars levnadsvillkor, fördelar bidrag, följer upp regeringens ungdomsrelaterade och arbetar även internationellt. Här hade jag skitgärna velat jobba internationellt, eller som projektledare. Just nu har de t.ex. startat ett 3-årigt projekt om unga hbt-personers behov av mötesplatser och det finns även ett pågående projekt om unga,sex och internet.

3. Amnesty/RFSL/RFSU eller liknande människorätts-/upplysningsorganisation. Skulle älska att jobba inom ett anti-diskrimineringsprojekt, internationellt eller en sexualupplysningskampanj eller egentligen vad som helst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar