måndag 12 december 2011

Kampen fortsätter - nazismen ska krossas

I lördags var det ju demonstrationer i Stockholm, det är det säkert inte någon som har missat. Jag var där och känner att jag måste reflektera lite kring vad som hände. Under den Ljudiska konpirations-aktionen stod vi på Högvaktsterrassen, precisvid Mynttorget, om jag har förstått det rätt - och där var det betydligt lugnare än på andra ställen. Men såhär var det iallafall.

Först gick vi ju i demon Vi är 94% och det var fett, vi var många! Bra tal och bra stämning. Men såna här tillställningar lockar verkligen en mix av folk och även om jag är glad att så många var där fanns det några jag önskat inte vore det. Nämligen de snubbarna som var packade. Klockan var alltså 12 när allt började och jag tycker det smutsar ner den anti-rasistiska kampen när några killar går och dricker öl i demon. Vad har alkohol i den här kampen att göra?

Efter demon gick vi alltså ner mot Mynttorget och där stod vi en bra stund innan nazisterna kom. Poliserna som stod just vid oss var ändå relativt bra, med några få undantag. Dom flesta höll sig på avstånd från kravallstaketen, men vissa kände uppenbarligen ett behov av att ha batongen uppe och redo hela tiden. Vi diskuterade om det är nån slags taktik och/eller en makthandling, men t.o.m. jag som inte har en särskilt negativ inställning till polisen blir provocerad av när dom gör så. Dessutom blev vi filmade av minst 2 olika poliser, vilket kändes helt sjukt. Jag har aldrig varit med om det innan, aldrig reflekterat så mycket kring det.

Nu är det ju såhär att jag alltid tidigare varit av inställningen att det är fel att maskera sig vid demonstrationer. Efter att jag satt igång med mitt fältarbete har jag dock ändrat mig. Förr tänkte jag precis så som jag sett så många skriva, att "man ska stå för det man tycker". Dock har jag genom samtalen med mina informanter förstått att maskering kan ske av många skäl, bland annat för att nazisterna inte ska se vem en är och för att en inte vill bli registrerad av polisen. Och det kan jag verkligen förstå efter att ha fått en videokamera upptryckt i ansiktet. Vad ger egentligen polisen rätt att filma oss?

Polisen försökte blockera vårt synfält så mycket som möjligt och parkerade typ 7 piketbussar på rad för att vi inte skulle se nassarna. Det gjorde vi ju ändå och det blev ett jävla oväsen varje gång fler kom dit. Fy fan alltså, det är få saker som väcker sån avsky hos mig som nazistpacket. Dom står för allting jag hatar, dom kämpar emot allt det jag kämpar för. Vilken avgrundsdjup ilska dom väcker.

Efter att ha stått och skrikit och gormat och fört oväsen i runt 2 h började deras försenade fackeltåg. Dom bar alltså en kista längst fram, som symbol för de som dött av "svenskfientligheten". Give me a fucking break alltså, vad löjligt det är. Efter det var vi tvungna att gå eftersom jag skulle åka hem. Vägen till stationen var lugn eftersom de flesta aktivister var kvar runt Gamla stan, men när vi var på Centralen såg vi på twitter att ett 50-tal nazister också var där. Och vad händer när vi tar rulltrappan upp till centralhallen? Vi hamnar MITT ibland typ 25 stycken nazister som eskorterades av polisen. Alltså den känslan.... det tog all min viljekraft samt krävdes en liten risk-kalkyl för att hindra mig själv att skrika nåt i stil med "NASSESVIN!!!".

Sen åkte jag hem och gick på fest, men det är en annan historia ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar